2012-11-15

Treesje te Nuyl-Brans


Er zijn een aantal mensen die een bijdrage hebben geleverd aan de oorspronkelijke, inhoudelijke opzet van Kindernet. In de eerste plaats natuurlijk de zakenman Dennis Livson die het avontuur begon en de aandeelhouders bij elkaar kreeg. 

Maar direct daarna komt in mijn ogen Treesje te Nuyl-Brans (1923-2009) die toen net afscheid genomen had als hoofd aankoop drama & kinderprogramma's van de VARA TV. Als adviseur van het bedrijf in oprichting was ze vanaf het begin bij de programmatische opzet betrokken. Zij was het ook die mij bij het bedrijf haalde. We kenden elkaar uit de tijd dat ik in New York de IFP markt organiseerde en waren daar goed bevriend geraakt. Gedurende alle jaren dat ik de kindernet programma afdeling leidde bleef ze mijn mentor, vraagbaak, steun en toeverlaat. Zeker in het begin had ik dat meer dan nodig, onbekend als ik toen nog was met de wereld van programma aankoop, bewerking, etc. 

In Cannes (de foto is gemaakt tijdens een MIP of MIPCOM tvbeurs in 1989 of 1990) introduceerde ze me bij talloze verkopers van tv-programma's en anderen. Ook bij de precieze vormgeving van het programmaschema was haar inbreng van onschatbare waarde. Haar betrokkenheid bij kindernet eindigde net als de mijne in 1993 toen een 'vijandige' overname van het bedrijf mijn positie onmogelijk maakte.

No comments: