2012-12-25

Kijkcijfers 2: kijkdichtheid



KIJKCIJFERS 2: kijkdichtheid

In bovenstaand grafiekje zien we de ontwikkeling van de kijkdichtheid gedurende het jaar 1992. Opvallend is de stijging onder het belangrijkste deel van de doelgroep, de 6 tot 12-jarigen. De kleintjes keken altijd al veel maar in dat jaar 'veroverden' we echt de markt voor de basisschooljeugd: van 1,4% in januari naar 4,2 % in december! Bijna hetzelfde percentage dat we onder de 3- tot 5-jarigen hadden. In absolute getallen kan ik het op grond van de grafiek niet uitdrukken maar dat wordt anders als we naar de volgende kijken:


We zien hier de best bekeken programma's in de maand januari 1993. 8 van de 10 uitzendingen vielen op een weekenddag, alleen nr. 4 en nr. 9 waren doordeweekse uitzendingen. Logisch natuurlijk, op bereik in het weekend was onze aandacht natuurlijk in de eerste plaats gericht. Zie ook de populariteit van Bassie en Adriaan: de plaatsen 2, 3 en 8 zijn voor hen. Goede tweede is Teddy Ruxpin met plaats 1 en 10!

De basis van de getallen is het totaal van alle kinderen van 6 tot 12 jaar in heel Nederland; niet onze kabelpenetratie maar alle kinderen. Deze top 10 werd dus bekeken door ca. 8 tot 10, 5 % van al die kinderen. Ofwel tussen de 103.200 en de  135.450 kinderen. Bedenk daarbij dat we in het staatje uit kijkcijfers 1 kunnen zien dat we op dat moment in het weekend een marktaandeel van dik 25% hadden. Dus Villa Achterwerk, Telekids en de programma's van de AKN groep verdeelden de andere 75%. 



Hoeveel kinderen zouden er op een willekeurig moment tussen 7.00 en 10.00 uur 's ochtends in 1992 naar kindernet hebben gekeken? Ik vond ook het een en ander van mijn eigen analyses van het intomart materiaal. Een van die grafiekjes is een ontwikkeling van de gemiddelde kijkdichtheid van uur tot uur in het najaar (week 32 t/m 50). Er staat niet bij over welk jaar het gaat maar ik neem aan dat het 1992 was. Er staat ook niet bij of het over week- weekenddagen of allebei gaat maar ik neem aan dat het hier (gezien het vroege pieken, al om 7.30 uur) om weekdagen gaat.  

In de vorige grafiek vonden we dat 1% van alle Nederlandse kinderen tussen de 6 en 12 jaar 12.900 kinderen betrof. Als dat cijfer ook op deze grafiek kan worden losgelaten zien we dat doordeweeks gemiddeld 39.000 kinderen om 7 uur al kindernet keken, dat dat opliep naar 59.000 om  half acht en dat het vervolgens richting 10.00 uur langzaam terugliep naar zo'n 14.000 kinderen. Toch nog 14.000, ziek thuis waarschijnlijk!

Interessant zijn nog twee andere dingen: de kleintjes pieken later, om 8 uur en de groep 6-12 jarigen kan beter in twee-en gesplitst worden: de verschillen tussen 6-8 jaar en 9-12 jaar zijn enorm! Maar dat waren natuurlijk geen cijfers waar we adverteerders blij mee zouden maken, dus die bleven in een la op de programma afdeling...



No comments: