DE BETA DEAL
Eerder (in de post 'horizontale programmering') vertelde ik al hoe ingewikkeld het soms was om animatieseries aan te kopen samen met hun Nederlandstalige dubbings. Een goed voorbeeld is de Beta deal. Overigens was onze eerste grote leverancier van programma's natuurlijk Telecable Benelux, het bedrijf van Kindernet oprichter Dennis Livson, een grote speler binnen de Nederlandse media. Over die programma's echter een volgende post.
Beta Film was jarenlang een van de grootste handelaren in film- en tv-rechten. Het was het vehikel van de beruchte Leo Kirch uit Munchen. In de Kindernet tijd was hij tevens de eigenaar van het eerste private Duitse satellietstation, Sat 1., vandaag de dag nog steeds een van de belangrijke spelers op de Duitse commerciële tv markt. Door de enorme hoeveelheid rechten die hij vanaf de jaren '50 had opgebouwd was Kirch een machtig man die zijn positie rücksichtslos uitbaatte. Het liep niet goed met hem af. In 2002 ging hij failliet te midden van diverse schandalen waarin ook de Deutsche Bank en bondskanselier Helmut Kohl figureerden... Wie meer over hem wil weten, leze dit, om maar eens mee te beginnen...
Maar goed, Beta's tv afdeling beschikte eind jaren '80 over de rechten van klassieke animatieseries als Sinbad de Zeeman (42x25 minuten), Pinokkio (52x25 minuten), Nils Holgersson (52x25 minuten) en Wicky de Viking (52x25 minuten). Omdat we wisten waar we de Nederlandse versie konden vinden (lang leve Treesje te Nuyl!) waren die voor ons natuurlijk zeer aantrekkelijk. Al tijdens mijn eerste MIP in april 1988 begonnen we de mogelijkheden te onderzoeken.
Nederlandse omroepen kochten meestal het recht op 1 uitzending met hooguit 1 herhaling. Voor Kindernet was dat veel te weinig; we wilden liefst onbeperkt kunnen herhalen gedurende een langjarig contract of op zijn minst zoveel 'runs' kopen dat we een serie minstens een paar keer per jaar konden uitzenden.
Beta, in de persoon van een jonge commerciele manager wiens naam ik helaas niet meer terug kan vinden, was een keiharde onderhandelaar. (Naschrift uit oude agenda's: Paul de Rooy, zie de post Cannes/MIP/MIPCOM). Uiteindelijk kochten we de rechten van 7 runs in drie jaar. Het contract ging in op 1 januari 1991.
Maar voor het zover was moesten we de Nederlandse versie nog veilig stellen; de rechten daarvan en de bijbehorende geluidsbanden waren in handen van Loek de Levita (o.a. vader van producent Alain), een slimme zakenman en directeur van Chanowski Producties, die vooral veel geld had verdiend met 'de Fabeltjeskrant' maar ook 'Paulus de Boskabouter' en 'Bolke de Beer' had geproduceerd.
Wat de zaak nog compliceerde was dat Beta in een soort driehoeksdeal via ons de rechten van die Nederlandse dubbings wilde overnemen en dus werd er maanden lang gecorrespondeerd, vergaderd in Cannes en op Loeks kantoor aan de Prinsengracht, soms met deuren gesmeten en dan weer zo gezellig mogelijk gezamenlijk gedineerd...
Voor het nog altijd verlies lijdende Kindernet was de prijs natuurlijk de bottom line. Wat we maximaal konden uitgeven berekenden we op basis van de prijs per uitzendminuut. Om een voorbeeld te geven: als we de rechten van een half-uursprogramma kochten voor de periode van een jaar met een 5-tal runs voor bijv. 100 gulden, dan was de prijs per uitzendminuut: 30x5=150, gedeeld door 100 = 1 gulden, 50 cent. We hadden een aankoopbudget dat ik op die manier uitgaf: deel het geheel door het totaal aan uitzendminuten per jaar en, voila, daar is het gemiddelde dat we uitkonden geven. Een beetje gesimplificeerd natuurlijk want ook be- en verwerkingskosten moesten in die uitzendminuutprijs verdiskonteerd worden. De sport was natuurlijk (veel) minder uit te geven dan dat gemiddelde bedrag maar bij de Beta deal wisten we wel dat we duurder uit zouden komen. Die series waren zo belangrijk voor ons! Tegelijk was het voor ons ook een enorme deal; ga maar na, 198 episodes van ca. 25 minuten met 7 runs: een totaal aan uitzendminuten dus van 198x25x7=34.650!
Ik weet het niet zeker meer en kan het ook niet vinden maar er staat me het bedrag van ca. 700.000 gulden bij. Als dat zou kloppen zou het neerkomen op een prijs van ca. 20,00 gulden per uitzendminuut. Het was wel de grootste deal die ik voor Kindernet ooit afsloot! En gelukkig maar want ze zaten jarenlang bij de populairste series op Kindernet...
En nu, staan ze nog op het programma bij het huidige kindernet of pebble tv? Jawel hoor, drie van de vier (Sinbad, Nils en Wicky) staan nog op de rol bij de kapitaalkrachtigste van de twee, het huidige Kindernet! Benieuwd wie de rechten vandaag de dag heeft...
NASCHRIFT:
Nadat ik bovenstaande had opgeschreven vond ik toch nog een lijst met betaalde licentiesommen. Ik laat de berekening hierboven staan want ik zat er niet eens zo ver vanaf.
Ten eerste was de deal wel in een keer beklonken maar liepen de licentieperiodes niet synchroon. Die van sinbad en pinokkio begonnen inderdaad per januari 1991. Nils en wicky volgden pas in de zomer. Het bedrag kwam neer op in totaal ca. 600.000 gulden maar we kregen slechts 5 i.p.v. 7 runs. Komt neer op een bedrag per uitzendminuut van ca. 24 gulden. Eigenlijk niet eens zo veel meer dan andere licenties!
In 1992 heronderhandelden we over verlenging van de licenties. Het bedrag kwam toen beduidend lager uit. Ik denk dat dat o.a. kwam omdat de aankoop van de rechten op de Nederlandse versie in de eerste deal verdisconteerd zat en de tweede keer dus niet meer hoefde te worden betaald.
NASCHRIFT:
Nadat ik bovenstaande had opgeschreven vond ik toch nog een lijst met betaalde licentiesommen. Ik laat de berekening hierboven staan want ik zat er niet eens zo ver vanaf.
Ten eerste was de deal wel in een keer beklonken maar liepen de licentieperiodes niet synchroon. Die van sinbad en pinokkio begonnen inderdaad per januari 1991. Nils en wicky volgden pas in de zomer. Het bedrag kwam neer op in totaal ca. 600.000 gulden maar we kregen slechts 5 i.p.v. 7 runs. Komt neer op een bedrag per uitzendminuut van ca. 24 gulden. Eigenlijk niet eens zo veel meer dan andere licenties!
In 1992 heronderhandelden we over verlenging van de licenties. Het bedrag kwam toen beduidend lager uit. Ik denk dat dat o.a. kwam omdat de aankoop van de rechten op de Nederlandse versie in de eerste deal verdisconteerd zat en de tweede keer dus niet meer hoefde te worden betaald.
No comments:
Post a Comment