2012-11-27

WH Smith Television & Francis Baron

WH SMITH TELEVISION & FRANCIS BARON



Dit artikel uit de zomer voor Kindernets oprichting van Desiree Crommelin in NRC Handelsblad geeft een aardig inzicht in de op gang komende veranderingen in de mediawereld van de late jaren '80 en de idee├źn en strategische motieven van WH Smith TV directeur Francis Baron, de man die (naast Dennis Livson) als aandeelhouder de grootste invloed had op ontstaan en organisatie van Kindernet. 

Kindernet's oprichting wordt in dit artikel al aangekondigd als onderdeel van een 24 uurs kanaal met overdag een huisvrouwenzender (Lifestyle) en 's avonds de sportzender Screensport, in Nederland Sportnet genaamd. Deze beide zenders moesten een pan-europees bereik krijgen met voor elk land een eigen taalversie. De Kindernet organisatie werd dan ook later ingezet om de Nederlandstalige versie van sportnet op poten te zetten; een interessant project, waar veel over te vertellen is dat echter buiten de scope van dit blog valt.

Henk Krop & Francis Baron, 1990
Met Baron hadden we als kindernet management natuurlijk nauwe contacten. Hij was een typisch Engelse manager die alles op zijn manier georganiseerd wilde zien en nauwelijks inspraak duldde. Een typische 'top down' manager maar wel een man met visie en humor.

Alles in de kabelwereld van dat moment ging overigens razend snel: aan het eind van mijn betrokkenheid bij Kindernet in 1993 bestond WH Smith TV al niet meer. Het was overgenomen door een internationaal conglomeraat investeerders onder de naam ABC/Capital Cities. Zij waren vooral geïnteresseerd in de mogelijkheden voor een fusie tussen Screensport (inmiddels the European Sports Network genaamd) en zijn grotere concurrent Eurosport, hetgeen geschiedde: sportnet hield op te bestaan, zij kregen aandelen in het enig overgebleven pan-europese sportkanaal en kindernet was 'up for grabs'...


No comments: