2012-12-18

kijkcijfers 1: marktaandeel



KIJKCIJFERS 1: MARKTAANDEEL

Natuurlijk was ook kindernet uiterst nieuwsgierig naar de kijkcijfers. Moest ook wel toen we adverteerders gingen overtuigen hun budgetten bij ons te besteden. Het ging daarbij natuurlijk om doelgroepcijfers: kinderen van 3-5, kinderen van 6-12 en huisvrouwen/moeders. Toen onze penetratie min of meer landelijk was geworden kon het ook pas goed vergeleken worden met andere partijen: telekids van RTL4 natuurlijk, maar ook de VPRO op zondagmorgen en de toenmalige AKN groep (AVRO, KRO en NCRV). 

In het staatje hierboven (afkomstig uit een offerte-map voor potentiele adverteerders) zien we de ontwikkeling van het marktaandeel van zowel kindernet als RTL4. Het is duidelijk dat kindernet zich meer dan handhaaft. Ook t.o.v. de publieke omroep in het weekend wordt weinig tot geen marktaandeel verloren. 

Cijfers zijn geduldig wordt vaak gezegd en ik neem aan dat ook de sales afdeling van kindernet vooral die cijfers gebruikte die goed van pas kwamen. Maar ze waren gebaseerd op het aangeleverde cijfermateriaal van kijk- en luisteronderzoeker Intomart, dezelfde die ook alle andere marktpartijen bediende. 

Wat betekenen de cijfers:

De percentages duiden op  "van alle kinderen die (bijv.) in januari 1993 op weekdagen 's ochtends tv keken, keek de helft, 50%, naar kindernet. Enzovoort. 



Leuk toch om te zien hoe er in februari 1993 nog maar weinig witte vlekken waren op de kaart van Nederland als het gaat om de ontvangst van KIndernet. Ik zie overigens dat mijn eigen gemeente in het noord-oosten van het land er wel nog eentje was... Hebben ze hier lang moeten wachten op kindernet!




No comments: