2013-01-23

1 maart 1988: persconferentie


persconferentie 1 maart 1988, studio SALTO, Rembrandtplein, Amsterdam

1 MAART 1988: PERSCONFERENTIE

Voor de volledigheid even terug naar Kindernets eerste uitzenddag. We hielden een persconferentie om onze start wereldkundig te maken in de studio van locale omroep SALTO aan het Amsterdamse Rembrandtplein. Ik beschik nog over de speeches die Henk Krop en ik zelf hielden maar daar zal ik verder niemand mee lastig vallen. Leuk (want het geeft het karakter van ons clubje wel goed weer: geen poeha, gewoon doen) was misschien wel Krop's openingszin: 

"We hebben besloten deze persconferentie te houden op de dag van de eerste uitzending. Het leek ons aardig om NIET de start van Kindernet aan te kondigen, maar om gewoon te beginnen met uitzenden."

Dit overzicht van de aanwezigen is echter wel interessant. Wie zien we zoal? De drie op het podium heb ik al genoemd. Op de eerste rij zaten vooral 'de mensen achter kindernet': (vertegenwoordigers van) de aandeelhouders. Ik kijk even wie ik herken. Vlnr. zie ik allereerst twee vertegenwoordigers van aandeelhouder WH Smith Television, de heren Bagnall (lid raad van bestuur WHSmith/directeur WH Smith TV) en Howland (directeur promotie WH Smith TV). 

vlnr Rene Bickel, Henk Krop, Ard Hesselink
Dan zien we Dennis Livson, al veel genoemd in dit blog, aandeelhouder/initiatiefnemer van Kindernet en directeur/eigenaar van Telecable Benelux.

Naast hem de vertegenwoordigers van onze Japanse aandeelhouder, Fuji Eight, het grootste commerciele tvstation van Japan, de heren Ando (president Fuji Eight) en de heer Takiyama (directeur internationale zaken). 

Naast Takiyama mevrouw Ando. Daarnaast mevrouw Livson en Mieke Diderich, Henk Krop's toenmalige echtgenote. 

Verder in de zaal een aantal bekende media gezichten. Geheel links, met pet, ontwaar ik Burny Bos, toen nog in dienst bij de AVRO, later bekend als producent van o.a. kinderfilms bij BOS BROS. 
Achter Mieke Diderich zitten Treesje te Nuyl-Brans, ex-VARA en onze programma adviseur met Leontien Ceulemans, vanaf dag 1 onze offscreen gastvrouw.

Op diezelfde tweede rij (achter de twee Japanse heren) zie ik twee NOS coryfeeen van achter de schermen: Ben Klokman, de man achter het Nederlandse Sesamstraat en het hoofd financiele zaken van de publieke omroep, wiens naam me helaas ontschoten is. (wie helpt me daaraan?) Beide goede kerels, vrienden van Treesje, waarmee we in Cannes veel fijne momenten hadden. 

Meer naar achteren zie ik Dick van Leeuwen, directeur van Holland Visions, waar we onze postproductie activiteiten onder hadden gebracht en die later nog een rol in het bestaan van kindernet zou spelen. 

Vergis ik me of zie ik als 5e van links aan de zijkant (zie Burny Bos) VARA coryfee Maurice Koopman?

Als ik me goed herinner werden de foto's gemaakt door Vincent Mentzel, bekend fotograaf van o.a. NRC-Handelsblad, die door ons ingehuurd was.

No comments: