2013-01-17

Klassiekers 3: de smurfen



KLASSIEKERS 3: DE SMURFEN

In het rijtje klassiekers op kindernet mogen de smurfen natuurlijk niet ontbreken. We hadden ze al vanaf dag 1onder licentie. Ik kan helaas niet meer nagaan hoeveel we er hadden maar ik schat zo'n 30 tot 50 afleveringen. (Naschrift: het waren er 78...) Ze komen niet meer voor op mijn lijsten van te verlengen contracten en ik meen me ook te herinneren dat we na de eerste licentieperiode de rechten kwijtraakten. Aan een ander? Telekids misschien? De VARA weer? Ik weet het niet zeker. 

De Smurfen waren oorspronkelijk een stripboekenreeks van de Belgen Peyo en Yvan del Porte. Het Amerikaanse animatie concern Hannah Barbera maakte er in de vroege jaren '80 een tekenfilmreeks van die sindsdien de wereld veroverde. In Nederland werd de serie oorspronkelijk uitgezonden door de VARA en later dus bij Kindernet herhaald. 

De intro hierboven is de oorspronkelijke die ook bij Kindernet gebruikt werd. Hier volgt echter ook een latere die ik op youtube vond: beetje sneller, beetje moderner zo te zien... 

Zijn ze nu nog te zien? Vast wel maar noch het huidige kindernet, noch pebble tv hebben op dit moment de rechten zo te zien.


No comments: