KIJKCIJFERS 3: RECLAME INKOMSTEN
De belangrijkste reden om goed op de kijkcijfers te letten is natuurlijk het commerciele belang: hoe meer kijkers, hoe hoger het bedrag dat je per spot van de reclame inkoper kan vragen. Daarvan hier wat illustrerend materiaal uit die begintijd van kindernet. Hierboven een promotiefilmpje dat onze sales mensen de reclamewereld lieten zien. Het filmpje geeft een goede uitleg over hoe het programma in elkaar steekt. Veel van het cijfermateriaal kwam ook al voor in mijn eerdere posts over kijkcijfers en reclame. Interessant is te zien dat we ons toen al niet beperkten tot het aanbieden van reclameblokken maar ook spraken over sponsoring en billboarding. Zaken die nu heel gewoon zijn op de commerciele zenders maar die toen nog gloednieuw waren.
Hiernaast zie je de tarieven die we hanteerden. Het was niet meer dan een richtlijn want hoe meer een klant bij ons besteedde, hoe groter de korting die hij kon bedingen.
Leverde het al genoeg op om kindernet rendabel te maken? Dat zogenaamde 'break-even point' heb ik net niet meegemaakt maar ik kan wel een indicatie geven van wat er in mijn laatste periode zo ongeveer verdiend werd.
In 1992 had kindernet ruim 3 miljoen gulden aan reclameinkomsten. De prognoses voor 1993 en 1994 lagen begin 1993 op 7.1, resp. 9.2 miljoen. De grootste adverteerders in 1992 waren Bart Smit en Mattel, allebei goed voor zo'n half miljoen gulden aan inkomsten. Andere grote accounts waren o.a. Ferrero, Nesquick, McDonald's, Calve en Nibb-it. Allemaal (ruim) meer dan 100.000 gulden dat jaar. Je ziet, het begon toch echt ergens op te lijken.
Hiernaast zie je de tarieven die we hanteerden. Het was niet meer dan een richtlijn want hoe meer een klant bij ons besteedde, hoe groter de korting die hij kon bedingen.
Leverde het al genoeg op om kindernet rendabel te maken? Dat zogenaamde 'break-even point' heb ik net niet meegemaakt maar ik kan wel een indicatie geven van wat er in mijn laatste periode zo ongeveer verdiend werd.
In 1992 had kindernet ruim 3 miljoen gulden aan reclameinkomsten. De prognoses voor 1993 en 1994 lagen begin 1993 op 7.1, resp. 9.2 miljoen. De grootste adverteerders in 1992 waren Bart Smit en Mattel, allebei goed voor zo'n half miljoen gulden aan inkomsten. Andere grote accounts waren o.a. Ferrero, Nesquick, McDonald's, Calve en Nibb-it. Allemaal (ruim) meer dan 100.000 gulden dat jaar. Je ziet, het begon toch echt ergens op te lijken.
De prijzen varieerden per reclameblok. Logisch, want het blok om half acht doordeweeks werd natuurlijk veel beter bekeken dan het blok om half tien.
In het grafiekje rechts is goed te zien hoe de ontwikkeling van de kijkdichtheid op weekdagen verschilt van die in het weekend. Doordeweeks is half acht het best bekeken blok maar op zaterdag groeien de aantallen kijkers maar door! Het laatste blok is zelfs het best bekeken. Geen wonder dat we al allerlei ideeen hadden over uitbreiding van de uitzenduren en hoe we dat wilden invullen...
Waarom het laatste blok op zondag zo inzakt, weet ik niet meer. Zou het iets te maken hebben gehad met het ontbijt? Gingen we tegen die tijd massaal wat doen met het gezin? We moeten er ons hoofd over gebogen hebben...
2 comments:
Om even terug te komen op je laatste vraag: ik weet nog goed te herinneren dat bij ons thuis Kindernet werd uitgezonden op BRT2, en op 's zondag gebeurde het regelmatig dat halverwege de programmering op het einde ineens de verbinding werd verbroken omdat de BRT een sportwedstrijd (vaak wielrennen) uitzond.
Daarnaast: ik vroeg een paar weken geleden naar een grijze kat die gepest werd door een blond jochie. Nou zie ik die net voorbij komen op het filmpje onder 'Kijkcijfers 3: reclame inkomsten" op 2:22. Nu nog de naam zien te achterhalen. :-)
ik zie wat je bedoelt, hinse. de kat die aant tennissen is met dat jongetje toch? Geen idee meer hoe het heet...
Post a Comment